Sergio Aguero melampaui Thierry Henry

Bagi pengurus Manchester City, Pep Guardiola, penyerang Argentina Sergio Aguero adalah hadiah yang terus memberi gol dikatakan kepada ibcbet maxbet.

Aguero menjadi pencetak gol di luar negara yang paling produktif di era Liga Perdana ketika dia menjaringkan hatrik dengan kemenangan 6-1 di Aston Villa pada hari Ahad.

Dia telah memulakan permainan di belakang pemain Perancis Thierry Henry yang menjaringkan 175 kali untuk Arsenal tetapi mengakhirinya dengan 177 gol, bersama keempat dalam senarai sepanjang masa dengan Frank Lampard.

Ia adalah hatrik trick Liga Perdana Inggeris ke-12, membawanya melepasi Alan Shearer dengan siapa dia telah berkongsi rekod itu.

Gol Aguero telah membantu City menuntut empat gelaran Liga Perdana sejak dia tiba pada 2011, dua di bawah Guardiola.

Walaupun Aguero adalah sederhana tentang pencapaiannya, Guardiola begitu murah hati dalam pujiannya

Dia telah menjaringkan banyak gol, dia gembira berada di sini, dia adalah legenda, dia telah melewati legenda lain di Thierry Henry,” kata pemain Sepanyol itu. “Semua orang mempunyai bakat dan ini dia, dia mempunyai hadiah apabila bola di kakinya, dia hebat.

“Kami mengucapkan tahniah kepadanya di bilik persalinan. Dia telah melakukan perkara ini dalam masa yang lama.

Hanya tiga pemain – Shearer (260), Wayne Rooney (208) dan Andrew Cole (187) telah menjaringkan lebih banyak gol Liga Perdana daripada Aguero tetapi matlamat gol setiap permainannya melepasi mereka

Dalam 255 perlawanan Liga Perdana, dia telah menjaringkan gol pada kadar 0.69 gol setiap perlawanan. Nisbah Shearer adalah 0.59, Rooney 0.42 dan Cole’s adalah 0.45. Henry hampir mencecah pada 0.68.

Aguero yang berambut perak itu meraih kejuaraan pada separuh masa pertama untuk menyamakan rekod itu dan kemudian mencatat sekali lagi pada minit ke-57 untuk melepasi Henry dan meletakkan City 5-0 di depan di Villa Park.

Pemain berusia 31 tahun, yang menyertai City pada 2011, menyempurnakan trik hatinya pada minit ke-81 untuk menyesuaikan Lampard

“Saya sangat gembira dengan rekod itu,” kata Aguero kepada maxbet malaysia. “Saya mahu terus menjaringkan lebih banyak gol tetapi semuanya bergantung kepada rakan sepasukan saya yang lewat kepada saya! Ia terlalu jauh ke Shearer tetapi saya akan cuba.”