Tiger Woods Win Masters Turnament 2019

Tiger Membuat Bumi Bergetar di Master

Bekas pemenang Masters berkumpul di tingkat atas di dalam bilik persalinan juara kerana mereka memahami apa yang mereka nonton dan tahu bahawa mereka perlu melakukan sesuatu yang istimewa untuk Eldrick Tiger Woods. Bernhard Langer, Bubba Watson, Zach Johnson, Adam Scott – mereka semua menyedari bahawa mereka tidak boleh hanya menutup loker mereka, mengatakan selamat tinggal mereka dan melompat ke dalam kereta mewah mereka untuk perjalanan kembali ke kehidupan istimewa mereka.

Langer, 61, adalah penatua kumpulan, ketua kumpulan itu. Bekas pemenang menyiram selepas pusingan mereka, berkongsi minuman dan menyaksikan Woods memainkan lubang 72 di TV.

“Kami mendengar ceria besar,” kata Langer, menandakan berakhirnya salah satu cerita sukan Amerika yang paling terkenal. “Dan kita semua berkata, ‘Letakkan jaket kami dan turun ke sana dan mengucapkan tahniah kepadanya.’ Dan itulah yang kami lakukan. “

Langer dimainkan pada 1986 Masters, yang dimenangi pemain berusia 46 tahun Jack Nicklaus untuk jaket hijau keenam dan ke-18 dan final utama. Sekarang di sini adalah Woods yang menang 43 tahun 5 dan nombor utama. 15 selepas kemarau selama 14 tahun untuk Sarjana dan satu dekad-plus untuk jurusan. Langer tidak akan menilai satu prestasi yang unggul berbanding yang lain, tetapi dia tidak perlu. Juara Masters dua kali memastikan dia memakai jaket hijau ketika dia mengguncang tangan Woods.

Ini adalah saat yang sangat istimewa dalam sejarah permainan golf, dan Augusta, dan Tiger sendiri, kata Langer kepada football betting online malaysia.

Tiada sesiapa yang berada di sini pada hari Ahad yang surreal ini akan melupakan cara bumi dipindahkan atau cara penderitaan naik di atas pain yang menjulang tinggi. Tiada siapa yang akan melupakan tempat kejadian anak Woods, Charlie, jatuh ke tangan ayahnya seperti Tiger jatuh ke dalam tangan ayahnya selepas kejayaan rekodnya yang menghancurkan dan meledak sebagai pemain berusia 21 tahun pada tahun 1997. Woods berkata anak-anaknya memikirkannya sebagai “pemain golf YouTube,” sebagai kuasa dinasti pada acara sorotan internet dan permainan video tetapi sebagai sesuatu yang sama sekali berbeza dalam daging.

Kecederaan belakang dan pembedahan yang tidak berkesan telah menyebabkan Woods dipenjarakan oleh kesakitan yang melemahkan. Dia tidak boleh berjalan atau duduk atau berbaring atau tarik diri dari tempat tidur. Pukulan epidurals dan cortisone tidak memberi kelegaan kepadanya.

Mereka hanya tahu bahawa golf menyebabkan saya kesakitan, kata Woods mengenai anak-anaknya.

Secara fizikal dan emosi.

Anak-anaknya, Sam dan Charlie berada di Carnoustie pada musim panas lepas ketika ayah mereka – secara ajaib bertengkar selepas pembedahan fusi tulang belakang terdesak menyelamatkan karirnya – meledakkan gol kehadirannya pada Kejohanan Terbuka dan kehilangan duel lelaki dengan Francesco Molinari, yang memulakan pusingan terakhir Masters ini dengan memimpin dua stroke.

Saya tidak akan membiarkannya berlaku kepada mereka dua kali, kata Tiger.

Woods juga tidak membiarkan Brooks Koepka, seorang lagi pencabar Masters yang serius, memukulnya dengan cara Koepka melakukannya di Kejohanan PGA. Orang percaya yang buta dalam peluangnya, Tiger bangun pada waktu malam untuk menyiapkan badannya yang diubah untuk pertempuran yang akan bermula pukul 9.20 pagi. waktu tempatan kerana para penatua Augusta Nasional mahu mengatasi ribut yang diramalkan.

Woods enggan membenarkan sesiapa atau apa-apa hujan di perarakannya. Dia tetap bogeys berturut-turut di Nos. 4 dan 5 jatuh tiga kembali Molinari dan kelihatan ditakdirkan untuk satu lagi utama yang hampir-miss. Tetapi caddy Tiger, Joe LaCava, mula mengutuk pemainnya. Kemudian Woods teralih ke bilik mandi dan mengutuk dirinya sebelum muncul seorang lelaki baru.

LaCava telah memberitahu dia sebelum ini, “Jangan sekali-kali kehilangan ketegangan, tapi lepaskan di sana. Jangan membawa berat dunia di bahu anda.”

Woods kekal bersedia sepanjang perjalanan ini yang tidak dapat dilupakan. Dia menunggu Molinari – biasanya lelaki keluli – untuk retak di bawah tekanan. Dan retakan Molinari pasti dilakukan di lubang ke-12, di mana ia mengirim bola ke dalam sungai. Peminat harimau yang menonton dari kotak tee mula bersorak dan saling menunggang tinggi. Seluruh permainan bola telah berubah, dan apabila hujan mula jatuh dan payung hijau dan putih mula muncul di seluruh lapangan, peminat-peminat yang gila itu bergerak melintasi pepohonan seolah-olah matahari berada di luar dan langit-langit biru.

Molinari memotong pokok dan mendapati air itu lagi pada ke-15, di mana Woods selamat mendarat tembakan 5-besi kedua pada hijau di par 5. Memori pertama Tiger dari Masters menonton Nicklaus merayakan tembakan 4-besi pada lubang yang sama 33 tahun yang lalu.

Saya tidak pernah melihat sesiapa yang merayakan pukulan besi ke lapangan hijau sebelum ini, kata Woods kepada maxbet online.

Dia juga teringat Nicklaus membalut tangan anaknya dan caddy, Jackie Jr, ketika mereka berjalan dengan cemerlang dari ke-18 hijau.

Woods diketuai untuk melahirkan anak ayahnya selepas birdie pada 15 tahun memberi dia pendahuluan di bawah 13 tahun. Tetapi pertama, Tiger terpaksa memukul jenis tembakan pada ke-16 yang Nicklaus melanda pada ’86. Di dalam kotak tee, dengan Molinari memandang kakinya selepas bogeynya yang berbahaya, Woods berpaling ke kedianya.

“Adakah anda suka potong 7 [besi] atau yang baik 8?” Dia bertanya.

“Ia bukan satu-satunya yang baik,” kata LaCava. “Anda tahu bahawa, apa yang anda cuba untuk menjadi baik kepada saya?”

Woods hanya menunjukkan kekasaran yang sama Nicklaus berusia 46 tahun menunjukkan kudanya dengan tembakan tee di pertengahan tengah pada ke-16.

“Baiklah,” Jackie menjerit pada hari itu. “Ia adalah,” kata ayahnya sambil bengkok untuk mengambil tee nya.

Jackie berada di kawasan Augusta National pada hari Ahad apabila Tiger sebenarnya memukul tembakannya lebih dekat daripada Nicklaus memukulnya. Semasa mereka menghampiri hijau, Woods dengan suka memohon LaCava untuk melihat garisannya. “Lihatlah?” kadi itu berkata dengan tidak percaya. “Ia satu kaki dan setengah.”

“Pusat kiri,” Tiger menjawab.

“Pergilah,” kata LaCava.

Woods melangkah ke Masters dengan cara dia tidak sejak kemenangan terakhirnya pada tahun 2005, ketika dia membuat pukulan tandatangan kerjayanya – canggihnya, misteri cip di dalam lubang ke-16 itu.

Perjalanan berjalan kaki 18 tidak mewakili apa-apa kekurangan jawapan golf untuk pengalaman keagamaan. Orang yang telah menghadiri berpuluh-puluh Sarjana tidak dapat mengingat orang ramai yang begitu mendalam di sepanjang jalan raya dan di sekitar kawasan hijau. Ia seolah-olah tidak ada seorang lelaki, wanita atau kanak-kanak di dalam rumah yang mengakar kepada sesiapa sahaja tetapi terminator botak berwarna merah.

Woods tahu Bogey masih akan menang, tetapi juga Arnold Palmer pernah menggandakan lubang ke-72 untuk kehilangan Master. Tiger tidak akan menarik Arnie. Semasa dia berdiri di atas keretanya bahawa dia akan bermain dalam fikirannya satu trilion kali minggu ini sahaja, Woods berkata kepada https://www.bursabandar.com, “Ayo, simpannya bersama-sama.

Galeri yang telah diam sebagai gereja kosong pada tengah malam apabila Woods bersedia untuk bermain tembakan meletup ketika putt terakhir jatuh, dan pemenang memamikan kepalanya dan dengan tegas melemparkan tangannya ke udara ketika ia mengeluarkan jeritan yang melepaskan diri dari jari kaki. Tiger telah mengalahkan kedua-dua lelaki yang telah menafikan dia kemenangan besar tahun lepas – Molinari dan Koepka – dan dia tidak boleh peduli. Dia hanya mahu memeluk ibunya, Kultida, yang telah menghabiskan pusingan akhir di rumah kelab itu menjerit dengan cemas dengan imej anaknya di TV. Tiger hanya ingin memeluk kedua anaknya.

Memakai warna ayahnya, baju merah dan topi hitam (walaupun Charlie sudah berpaling ke belakang, tentu saja), anak lelaki Tiger bergegas ke bapanya di belakang hijau ke-18. Tiger mengangkatnya menjadi pelukan beruang. Tiada bapa atau anak mahu melepaskan diri. Peminat tidak lama lagi mengucapkan nama Tiger ketika dia menuju bilik pemarkahan, memotong apa yang disebut Koepka sebagai “monsun orang.” Tiger mengucapkan terima kasih kepada mereka dengan menghubungi dan menampar tangan mereka. Beliau telah mengucapkan tahniah pada penghujung berjalan kaki oleh Langer dan bekas juara lain dalam jaket hijau mereka, dan oleh Koepka dan senapang muda yang membesarkannya.

“Ia adalah perkara yang paling menarik untuk melihat semua pemain menyambutnya,” kata Pesuruhjaya Tour PGA, Jay Monahan. “Mereka semua bersaing dengan Tiger dan mereka semua kalah kepadanya.”

Sebelum Woods berjalan dalam jaket hijaunya dari majlis Butler Cabin ke amalan hijau, di mana dia mengangkat trofi dan tersenyum lebar untuk kamera, pembantu rumahnya yang lama, Rob McNamara, berdiri di luar rumah kelab dan memetik kemenangan musim lepas di East Lake sebagai kritikal kepada bagaimana hari itu dibentangkan.

Secara mental, kata McNamara, memenangi Kejuaraan Tour adalah segalanya.

Ketika Woods meninggalkan pemotretan itu di atas hijau dan menuju ke van kelabu, peminat mengejar dia dan semua tetapi melepaskan juara tahun lalu, Patrick Reed, yang tidak diendahkan ketika dia melewati trafik. Di tempat letak kereta, memakai baju T-shirt Saquon Barkley di bawah jumpa Mastersnya, LaCava duduk di kawasan kargo SUV Mercedes hitam dengan bendera kuning dari lubang ke-18 yang terselip di belakangnya. Kedi itu tidak mahu bercakap tentang Woods hanya sebagai juara baru; dia mahu bercakap tentang dia sebagai seorang lelaki yang baru diperbaharui juga.

Dia seorang yang bertubuh tinggi, dia bercakap dengan orang, dia menandatangani autograf, kata LaCava. Dia lebih mesra peminat, yang saya fikir adalah hebat, dia hebat dengan anak-anak, bercakap dengan lelaki dalam kumpulan lebih … dan semua orang di luar sana menarik untuknya. Berapa ramai lelaki yang kamu lihat duduk di sana menunggu dia 18?

Banyak sekali. Dan itulah sebabnya bukan masa untuk mengatakan comeback Tiger lebih besar (atau tidak) daripada kemunculan semula Ben Hogan dari kemalangan hampir mati-maut, atau Tiger’s 2019 Masters lebih baik (atau tidak) daripada 1986 Master Masters.

Ini bukan masa untuk mengukur Woods, lelaki itu, terhadap dirinya yang lebih muda. Tiger menaruh banyak orang melalui neraka, terutama bekas isterinya, dan boleh memudaratkan diri sendiri atau orang lain pada malam penangkapan DUInya pada 2017. Woods memberitahu semua orang yang telah dilakukan sebagai pemain golf dua tahun yang lalu, dan kemudian selamat daripada apa yang dia sebut “beberapa kali gelap, gelap.”

Oleh itu, dia adalah pemenang Masters yang lebih mudah untuk meraikan masa ini. Woods memenangi gelaran utama ke-15, satu lagi daripada bapanya meramalkan dia akan menang dalam hari amatur anaknya. Tiger mendengar suara ayahnya di sana di beberapa sayuran Ahad.

“Cuma letakkan gambar itu,” kata Earl, dan anaknya berbuat seperti yang diberitahu kepadanya.

Sebelum kanak-kanak Harimau diketepikan dari kelab itu pada Mercedes hitam pada pukul 4:16 pagi, pelekap LaCava dimuatkan ke SUV lain yang mungkin menunggu Woods. Tiger akan meninggalkan Augusta National dengan cenderahati dan memori yang boleh bertahan tiga hayat.

Charlie dan Sam melihat kemenangan pop mereka, Tiger berkata, “seperti pop saya melihat saya menang di sini.” Kanak-kanak Woods dan seluruh generasi lelaki dan perempuan menemui sesuatu yang Ahad mereka tidak pernah benar-benar tahu.

Eldrick Tiger Woods bukanlah sorotan YouTube, atau permainan video superhero. Dia seorang pemain golf yang sangat nyata, jenis yang tidak akan kita lihat lagi.